Sci-Fi Suite of Dances

Door Bernhard Bogisch type 43 en thema Original Compositions

I. Harvest Dance (Oogstdans) - Phoebia II Zoals zoveel onbewoonde planeten werd Phoebia II gekoloniseerd door overlevenden van een gecrasht ruimteschip. Men weet helemaal niet waar deze overlevenden vandaan kwamen. Op het einde van de 21ste eeuw werden veel bemande ruimteschepen gelanceerd met de bedoeling nieuwe toekomstmogelijkheden te ontdekken ver van de overbevolkte aarde. Sommigen slaagden erin, van vele anderen hoorde men nooit meer iets. In 2311 was een ruimteschip verplicht een noodlanding te maken op Phoebia II en de bemanning trof er een bloeiende kolonie aan. Al gaat de oudste geschiedenis van de kolonie tot in de oudheid terug, toch wijzen bepaalde elementen van de taal alsook diverse fysische kenmerken op een afkomst uit het Zuidoosten Europa. Aspecten van het ritme en de melodie van deze 'Oogstdans' hebben veel gemeen met de muziek uit streken waar zich ooit de landen Macedonië, Griekenland en Turkije bevonden. Spijtig genoeg bleef daar, door gebrekkige opnamemethodes in die periode, maar weinig van over. II. Rituele Verleidingsdans – Rugel V Toen Rugel V ontdekt werd was het reeds een zeer beschaafde planeet, bevolkt met een menselijk ras dat door een superieure vrouwenklasse geleid werd. De eerste kolonisten vanuit de aarde werden er als slaven gebruikt, maar zij verwierven hun vrijheid in de loop der jaren. Men neemt aan dat dit gebeurde omdat de aardbewoners allemaal mannen waren en bijgevolg een grote aantrekkingskracht op de lokale vrouwelijke bevolking uitoefenden. De dames vonden de ‘aardse' heren veel verleidelijker dan de plaatselijke mannen en zo gebruikten zij al hun verleidingskracht om de aardse mannen te bekoren. We weten allemaal dat Rugel V thans een zeer ontwikkelde en totaal geïntegreerde maatschappij kent. De bevolking heeft echter haar oorsprong niet vergeten en de Rituele Verleidingsdans wordt er nog regelmatig uitgevoerd, ter herinnering aan de oorspronkelijke ‘grote verleiding'. Op muzikaal vlak is een Roemeense inspiratie, met invloed van plaatselijke karakteristieken, een zekerheid. III. Aanvalsdans – De Planeet Khi't'on Dit is de enige zuivere lokale dans in deze suite. De inboorlingen, bekend als de « Khi't'och » zijn nu beschaafd, maar aanvankelijk was elk contact erg moeilijk omwille van de fysische verschillen tussen hen en de bewoners van andere planeten. Het volstaat te weten dat vroeger de aardbewoners de Khi't'och het 'muggenvolk' noemden. We weten nog steeds niet zo veel over hen, behalve dat zij een gewelddadige geschiedenis achter de rug hebben, maar nu wel heel vreedzaam leven. Toch doen ze graag hun verleden herleven, zowat in de stijl van de Maori's uit het vroegere Nieuw-Zeeland, waarvan zij de afschrikwekkende tatoeages overgenomen hebben. Deze Aanvalsdans is, in het beste geval, een nabootsing, te wijten aan het ontbreken van lokale instrumenten. De componist had het geluk een concert in de concertzaal van het cultuurcentrum op Khi't'on bij te wonen, waar de Khi't'on bewoners met klikkende geluiden uit de slokdarm en luide kreten hun waardering uitten. IV. Huwelijksdans en gebed – De Planeet B'IGar Er bestaat weinig twijfel over het feit dat de bewoners van deze planeet uit het vroegere Bulgarije afkomstig zijn. Diverse voorbeelden van gelijkaardige stukken in 11/8 maat werden in oude archieven en op oude opnames teruggevonden. Men bemerkt ook een zekere Russische invloed in het gebed waarvan de stijl ons aan deze van de thans uitgestorven Raskolniky sekte doet denken.

Composer
Bernhard Bogisch
Arranger
Series
43
Theme
Original Compositions
Complete set: 189.09
Score: 29.38
Article number: 012530090
Difficulty: 5
Duration: 781
Available: yes